Un loc de muncă și/sau un program de masterat?

După finalizarea studiilor aferente ciclului de licență, sau chiar în timpul acestora, o parte dintre studenți și masteranzi se întreabă dacă este potrivit să aibă un loc de muncă în timpul studenției. Răspunsul la această întrebare are un anumit nivel de complexitate, având în vedere multitudinea și diversitatea factorilor care determină decizia cu privire la acest subiect. În condițiile în care locul de muncă nu este o necesitate pentru asigurarea subzistenței, ci o opțiune, este de dorit luarea în calcul a următoarelor trei aspecte:

  • identificarea job-urilor dedicate studenților (cu caracter sezonier sau/și temporar, cu program flexibil) care să permită dezvoltarea abilităților tehnice sau non-tehnice;
  • orice experiență într-o organizație, indiferent de postul deținut, poate reprezenta un avantaj competitiv pentru dezvoltarea carierei, datorită cunoașterii exigențelor angajatorilor (respectarea programului, colaborarea cu colegii, respectarea termenelor limită etc.);
  • oricât de atractiv ar părea postul și pachetul de recompense, dacă acesta presupune reducerea timpului pentru studiu, este de dorit reconsiderarea opțiunii (dacă studiile nu ar fi necesare și importante pentru voi, atunci probabil ați fi căutat un loc de muncă după terminarea liceului); o strategie productivă este cea de înlocuire în mintea noastră a sintagmei „Teoria, ca teoria, dar practica ne omoară”, cu sintagma “Cel mai practic lucru este o bună teorie”;

Având în vedere caracteristicile ciclului de licență Bologna, opțiunea pentru urmarea cursurilor unui program de masterat este tot mai frecventă. Masteratul oferă posibilitatea aprofundării cunoștințelor și creșterea gradului de specializare, ori poate reprezenta o deschidere suplimentară către un domeniu conex, care pare mai atractiv din punct de vedere ocupațional. Pentru dezvoltarea unei cariere în cercetarea științifică (doctorat), masteratul este o condiție obligatorie, fiind de dorit alegerea unui masterat „de cercetare” și nu a unuia de tip „profesional”. În ambele situații, analiza planului de învățământ și consultarea cu absolvenții programului în cauză pot conduce la decizii potrivite.